Onder bedrijven, maar zeker ook onder zzp-ers, vang ik wel eens geluiden op over betaaltermijnen die opdrachtgevers erop nahouden. Zelf heb ik er wel een mening over: er is niet echt meer een zakelijke reden om langzaam te betalen: de rentes zijn laag, dus je winst door langer vasthouden van betalingen is echt marginaal. Tegelijkertijd wordt de partij die lang wacht op de betaling minder blij met jou, dus in het kader van relatiebeheer werkt het ook niet echt.
Mijn stelling is dan ook:
Een organisatie die laat betaalt heeft óf z'n zaakjes niet op orde óf een enorm cashflowprobleem (ik ga er nog altijd niet vanuit dat het gewoon hufters zijn die het grappig vinden hun opdrachtnemers langer te laten wachten).
In beide gevallen kan je je afvragen of het verstandig is zaken met die organisaties te doen.
Traditioneel gaat het verhaal dat het overheden zijn die altijd laat zijn met betalen. Ik heb (vroege jaren 2000) aan die opdrachtgeverkant gestaan, en toen was het inderdaad ook wel erbarmelijk af en toe. Ik heb wel eens een partij met plaatsvervangende schaamte te woord gestaan. Maar ik ben sinds 2010 zelf iemand die factureert, en het is echt niet mijn ervaring. Aan overheidskant is veel verbeterd, terwijl de bedrijven (met name de grotere) er vaak nog lang over doen.
Afgelopen jaar ben ik (na een uitstapje in loondienst van 3 jaar) weer zelf aan het factureren gegaan. En ik heb altijd een leuk spreadsheetje met factuurdatum en betalingsdatum. Zo hou ik bij óf er al betaald is, en ik kan achteraf even kijken hoe snel dat gedaan is. Als ik die facturen even op een rij zet en samenvat over de drie meest voorkomende organisatietypes dan zie ik dit staatje:
organisatietype | betaaltermijn | snelste | traagste |
---|---|---|---|
Bedrijf | 34,5 | 10 | 64 |
Educatie | 22,5 | 14 | 28 |
Overheid | 16,9 | 2 | 41 |
Overheid betreft hier ook koepels, vertegenwoordigingen, ZBO's etc. ZZP-ers heb ik er buiten het lijstje gehouden, omdat ik op enkele gevallen geen statistiek wil doen. Ik kan alleen maar zeggen dat áls dat een categorie was geweest die nog beter had gescoord dan de overheden ;-).
Maar goed, het mag duidelijk zijn. Wat mij betreft zijn overheden favoriete klanten. En zelfs als ze langzaam zijn, dan weet je dat het komt: er is geen faillisement of iets dergelijks, dus het risico is ook klein. Wat je wel moet doen is heel goed de administratieve regeltjes volgen: opdrachtnummer, winkelwagentje, er zijn wel wat hoepeltjes. Maar als je netjes springt gaat het prima, en wordt er vlot betaald. Soms is er wel eens een overheid die een methode voorschrijft "omdat de hele overheid dat zo heeft afgesproken". En dan een methode noemen die ik nog nooit ergens anders ben tegengekomen. Ach ja...
Bedrijven hebben soms in de voorwaarden de meest idiote dingen staan: ik heb al eens zeven pagina's voorwaarden doorgewerkt (voor een tweedaagse training), en daarna aangegeven met welke inkoopvoorwaarden ik niet akkoord ga (alle materiaal dat ik gebruikt heb in de opdracht (mijn trainingsmateriaal!) wordt nu eigendom van dat bedrijf). Meestal krijg je dan de reactie dat het logisch is dat dat hier niet geldt, dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn, dat soort commentaar. Je vraagt je af of bedrijven hun eigen voorwaarden wel eens lezen.
En dan de voorwaarde dat er na 60 dagen betaald wordt (ja echt, ná. Niet uiterlijk, maar na. Zie staatje...). Ik vraag dan altijd aan mijn opdrachtgever of zijn/haar bedrijf een liquiditeitsprobleem heeft, en of diens baan niet op de tocht staat vanwege de problemen waar het bedrijf blijkbaar in zit. Het antwoord is steevast dat het een gezond bedrijf betreft. "Weet je dat zeker, er is anders toch geen enkele reden om zo'n lange betaaltermijn aan te houden?" Ik hoop dat de boodschap ooit een keer landt...
Reacties
Een reactie posten