Doorgaan naar hoofdcontent

Mijn nieuwe buitenbuurman wordt niet gezien

Ik voel me ongemakkelijk een dakloze aan te spreken. Lang niet altijd, buiten op straat kost het me geen moeite, maar als ze naast mijn eigen huis slapen heb ik er een ander gevoel, en blijkbaar ander belang bij. Dus ik probeer het netjes via de daarvoor georganiseerde hulpverleningskanalen te doen, en loop weer eens vast in molens die ik dolgraag om zou willen trekken. 

En nu slaapt er alweer ruim twee weken iemand in de struiken naast mijn huis. Dat plekje is amper te zien vanaf de openbare weg. In zekere zin dus wel beschut tegen mensen, maar niet tegen het weer, om maar iets te noemen. De man is ook niet zo gezond. Tussen 3 en 4 in de nacht worden we regelmatig gewekt door een forse hoestbui. 

De vorige keer dat er iemand daar wat langer sliep, was ik een beetje naïef. Ik belde de politie, met de mededeling dat er iemand ligt die vermoedelijk wat zorg heeft, want dit is natuurlijk geen goede plek voor die persoon. Daar heb ik me nog erg lang best wel slecht over gevoeld: met veel verbaal geweld werd hij uit de struiken gehaald, id-kaart laten zien! Niet bij je? Dan mee naar het bureau. En zo werd hij afgevoerd. Dat lijkt me niet opbouwend, eerder traumatiserend. Dat doe ik liever niet meer.

Tegelijkertijd heb ik er ook om een andere reden wel moeite mee dat hij daar verblijft. Hij maakt er een bende van: waar de daklozen in Rotterdam een degelijke waterdichte rugzak hebben waar alles in kan, zodat je toch wat van jezelf netjes kan houden, heeft deze dat niet. Alles ligt uitgestald in de struiken. Matje en slaapzak blijven gewoon liggen, in weer en wind. Spullen ernaast, vuilnis ernaast. De struiken een paar meter verder zijn het toilet. Dat is niet best, zeker niet omdat het de struiken van een speelveld zijn. En daar hebben we er al zo weinig van in de binnenstad.

Gelukkig heeft Delft Support het Meldpunt Bezorgd. Daar heb ik een melding gemaakt. Lang verhaal, netjes te woord gestaan, maar: de meneer is niet bij ons bekend. En aangezien hij er niet tijdens kantooruren verblijft is het ook niet mogelijk er even langs te gaan. Maar er is een oplossing: het kan via de wijkagent. Die zit er wat anders in dan de reguliere agenten, en is het eerste aanspreekpunt om zo iemand richting het zorgsysteem te krijgen. Dus die kijkt wat er écht nodig is. "Daar hebben we goed contact mee ook." Aha, heeft u dan ook zijn naam en telefoonnummer voor me? "Ehm... Cor... ehm... hoe heet hij verder ook alweer? Nee, telefoonnummers geven we sowieso niet door, maar die kunt u online vinden." 

Ik heb de wijkagent gevonden (correct, goed vindbaar online). Geen telefoonnummers: alleen het normale 0900 nummer. "Ja, anders worden ze de hele dag gebeld". Er is een terugbelnotitie gemaakt. En verdomd, later die dag word ik teruggebeld. Niet door de wijkagent, maar door het lokale korps: even kijken of ik wel echt de wijkagent wilde spreken. "U kunt ook een gewone melding maken hoor." Ja, dat weet ik, maar ik begrijp dat de wijkagent de ingang naar het zorgsysteem is. "Ja, dat klopt op zich wel. Hij belt u terug, maar wel met een verborgen nummer." Het zou er eens bij moeten komen dat ik weet wie de wijkagent is...

Er staat een bericht op mijn voicemail. Even een klusje aan het doen geweest in de schuur en gemist. Uiteraard van een verborgen nummer. "Met Cornelius, de wijkagent.  Ik begrijp dat er een dakloze in uw portiek slaapt. Dan kunt u het algemene nummer bellen als u hem aantreft, dan komt de politie. We kunnen daarna altijd nog even kijken of er zorg nodig is".  

Ik heb hier echt serieuze vragen bij. Maar de belangrijkste: PORTIEK??? Welke doorfluisterspelletje heeft er bij de politie plaatsgevonden zodat struiken veranderd zijn in een portiek? Echt, ik zou dolgraag dit willen verbeteren, maar 1. Geheim nummer. 2. Alweer mijn initiatief na x contactmomenten. 3 Waarom is dit nog steeds mijn probleem eigenlijk, ik probeer iets behulpzaams te doen 4. Mijn energie hiervoor ligt alweer ergens in de goot. Wat een slecht georganiseerde ellende dit weer. En nee, ik ga niet direct in op het voorstel op de voicemail: ik ben gezien eerdere ervaringen niet gerustgesteld dat dit ook in het belang van mijn buitenbuurman zelf zal zijn.

Twijfel. Ik heb zelf niet zo heel veel overlast van deze meneer. Wel vind ik het ongemakkelijk. En ongewenst, het blijft een speelveld voor kinderen. Als hij het nou schoner zou achterlaten dan hij het aantreft... en mijn ervaringen met het ingrijpen van de politie zijn gewoon niet zo goed. 

Bij wie moet ik hiervoor zijn? De wijkagent wimpelt af, Delft Bezorgd schuift af. Ik zou heel graag één melding willen maken, met één contactpersoon, die er dan voor zorgt dat mijn buitenbuurman wordt aangesproken en eventueel geholpen, door iemand die dit kan en de problematiek snapt, en waar mijn buitenbuurman zelf ook wat aan heeft. 

Daar wordt toch heel Delft beter van?

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Betaaltermijnen: wie kan je goed als klant hebben?

Onder bedrijven, maar zeker ook onder zzp-ers, vang ik wel eens geluiden op over betaaltermijnen die opdrachtgevers erop nahouden. Zelf heb ik er wel een mening over: er is niet echt meer een zakelijke reden om langzaam te betalen: de rentes zijn laag, dus je winst door langer vasthouden van betalingen is echt marginaal. Tegelijkertijd wordt de partij die lang wacht op de betaling minder blij met jou, dus in het kader van relatiebeheer werkt het ook niet echt.  Mijn stelling is dan ook: Een organisatie die laat betaalt heeft  óf z'n zaakjes niet op orde óf een enorm cashflowprobleem ( ik ga er nog altijd niet vanuit dat het gewoon hufters zijn die het grappig vinden hun opdrachtnemers langer te laten wachten). In beide gevallen kan je je afvragen of het verstandig is zaken met die organisaties te doen.  Traditioneel gaat het verhaal dat het overheden zijn die altijd laat zijn met betalen. Ik heb (vroege jaren 2000) aan die opdrachtgeverkant gestaan, en toen was het in...

Een zakje in het pakje in het vakje achterop het bakje.
Zelfs prullenbakken zijn aan enshittification onderhevig.

We willen een nieuwe prullenbak in de keuken. Graag stevig (niet zo'n wiebel ding), het ding moet een beetje passen bij de rest van de inrichting want hij staat in het zicht, en ik wil graag dat de standaard grijze Komo vuilniszakken erin passen. Oh ja, en bij voorkeur een pedaalemmer, zodat je als je staat te koken niet met je vingers aan de bak hoeft te zitten. Niet teveel eisen toch? De zoektocht speelt zich met name online af. Dit zou typisch iets zijn waarvoor je irl naar de Blokker zou gaan, maar die is weg hier. Of mogelijk de V&D (sorry, ik ben oud). Ik weiger naar de Action te gaan. Maar op bol.com en dergelijke winkels zou je toch wat moeten kunnen vinden. En inderdaad: een ruime keuze. Filteropties voor de meest wonderlijke eigenschappen: vorm, serie, select-bezorgopties. Aantal liters (zo'n komozak is 60 liter, dus...) is ook een optie. Alleen... dat zegt niet zoveel, zo blijkt. Want je hebt bakken van 60 liter die 80 cm hoog zijn, maar ook 40. En als de bak d...